Добровольці Сил територіальної оборони визнані учасниками бойових дій отже, вони матимуть право на безоплатну вторинну правову допомогу. Це значить, що юристи системи БПД та адвокати, що з нею співпрацюють, безоплатно представлятимуть їхні інтереси в суді, складатимуть документи процесуального характеру.
Правовий статус добровольців територіальної оборони
Бажання стати на захист України виявила велика кількість звичайних громадян, які не мають військової підготовки, не є резервістами сил територіальної оборони чи військовослужбовцями. Законодавство у мирний час визначало, що у першу чергу формується військова складова, потім формується та набирається резерв територіальної оборони і підписання контрактів із ними, а останнім етапом мало бути створення добровольчих формувань територіальних громад. Отже, членом добровольчого формування може бути особа, яка досягла 18 років, проживає на території громади, де діє добровольче формування, пройшла медичний, професійний та психологічний відбір і уклала контракт добровольця територіальної оборони. Відсутні вимоги до статі та досвіду військової служби. Для вступу до добровільного формування необхідно подати заяву та укласти контракт добровольця територіальної оборони. Контракт укладається між командиром добровольчого формування та добровольцем строком на три роки. Також доброволець має скласти присягу та отримати посвідчення члена добровольчого формування.
Добровольчі формування діють на території певної територіальної громади, яка створила таке формування, і лише у виключних випадках добровольче формування може виконувати задачі на інших територіях. Не може бути зараховано до добровольчого формування особу, що була засуджена до позбавлення волі за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, крім реабілітованої особи, або особи, що має дві і більше судимості за умисні злочини.
Чи мають право добровольці використовувати зброю? За яких умов та підстав?
Добровольцями є ініціативні групи цивільних осіб, їм законом для потреб і виконання завдань територіальної оборони дозволено використовувати мисливську зброю та стрілецьку зброю, інші види озброєння та боєприпаси до них у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України для:
— захисту цивільних осіб та цивільних об’єктів від нападу;
— відбиття нападу або запобігання загрозі нападу на об’єкти, які охороняються;
— звільнення захоплених цивільних чи військових об’єктів чи запобігання такому захопленню;
— знищення зброї, бойової техніки, транспортних або технічних засобів, що використовуються для здійснення агресії;
— запобігання та припинення діяльності, затримання, роззброєння або знешкодження осіб, які причетні до збройної агресії;
— припинення дій осіб, які вчинили чи вчиняють правопорушення;
— припинення дій осіб, що перешкоджають виконанню законних вимог осіб, що залучені до виконання завдань територіальної оборони;
— припинення дій осіб, які становлять або можуть становити небезпеку для осіб, що залучені до виконання завдань територіальної оборони або інших осіб. Забезпечення добровольчих формувань територіальних громад індивідуальною штатною зброєю та боєприпасами до неї здійснюється в загальній системі забезпечення Збройних Сил України.
Які права та гарантії громадян, що виявили бажання захищати Україну та не є військовослужбовцями чи резервістами сил територіальної оборони?
Згідно ст. 119 Кодексу Законів про працю, яка визначає, що на час виконання державних або громадських обов’язків, якщо за чинним законодавством України ці обов’язки можуть здійснюватись у робочий час, працівникам гарантується збереження місця роботи (посади) і середнього заробітку під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення зберігаються місце роботи, посада і середній заробіток на підприємстві, установі, організації, фермерському господарстві, сільськогосподарському виробничому кооперативі незалежно від підпорядкування та форми власності і у фізичних осіб підприємців, у яких вони працювали на час призову. Ця норма поширюється на працівників, які призвані на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період або прийнятими на військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби. Таким працівникам здійснюється виплата грошового забезпечення за рахунок коштів Державного бюджету України відповідно до ЗУ «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей». В даних нормах добровольці територіальної оборони прямо не вказані, але у ч. 2 ст. 24 Закону України «Про основи національного спротиву» визначено, що на членів добровольчих формувань територіальних громад під час їх участі у заходах підготовки добровольчих формувань територіальних громад, а також виконання ними завдань територіальної оборони поширюються гарантії соціального і правового захисту, передбачені Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Слід зазначити, що законодавець хоча і не врегулював окремо питання гарантій для добровольців територіальної оборони, можна вважати, що за обставин участі в обороні держави, доброволець виконує державні або громадські обов’язки, які передбачені Конституцією України. Тому за працівниками – членами добровольчих формувань територіальних громад слід на час виконання ними завдань територіальної оборони зберігати місце роботи і середній заробіток.
Немає коментарів:
Дописати коментар